ACEA 2021 for personbiler og lette kjøretøy
Når nye ACEA-utgaver blir publisert, må eldre utgaver trekkes tilbake. Gyldigheten til nye og gamle utgaver overlapper i en begrenset periode, som vist i den følgende tabellen og tilhørende tekst nedenfor. Når en ny ACEA-oljesekvens blir introdusert, kan oljer med krav mot den forrige utgaven bare markedsføres i ytterligere to år. Det vil si at ACEA 2016 kunne markedsføres frem til 1. mai 2023. Etter dette er det ACEA 2021 som gjelder.
Sequence Issue | First allowable use | Mandatory for new claims | Oils with this claim may be marketed until |
---|---|---|---|
2004 | 1 november 2004 | 1 november 2005 | 31 desember 2009 |
2007 | 1 februar 2007 | 1 februar 2008 | 23 desember 2010 |
2008 | 22 desember 2008 | 22 desember 2009 | 22 desember 2012 |
2010 | 22 desember 2010 | 22 desember 2011 | 22 desember 2014 |
2016 | 1 desember 2016 | 1 desember 2017 | 1 mai 2023* |
2021 | 1 mai 2021* | 1 mai 2022* | 1 mai 2023* |
*) ACEA LIGHT-DUTY OIL SEQUENCE only |
ACEA 2021 publiseres for å imøtekomme motorutvikling som drives av en kombinasjon av regulatoriske- og ytelsesbehov, supplert med nødvendige vedlikeholds- og testkrav.
ACEA 2016 – oppgradering
Vi tar en nærmere titt på ACEA 2021, som erstatter versjonen fra 2016.
ACEA-medlemmer som produserer lette kjøretøy utvikler nye motorer for å fortsette å forbedre drivstoffeffektiviteten og levere den ytelsen som forventes av kunder. Å forbedre drivstofføkonomien innebærer bruk av olje med lavere viskositet.
I dag er de vanligste motorteknologiene bensin- og dieselmotorer med direkteinnsprøyting og turbo, i tillegg til funksjoner som start/stopp, hybrid- og elektrisk teknologi. Som et resultat introduserer ACEA-medlemmer nye motortester i to nye oljekategorier for å sikre grunnleggende beskyttelse og ytelse for moderne motorer.
Nye oljekategorier
Den første nye kategorien er High SAPS A7/B7-21 for turbo-ladede DI*-bensinmotorer samt moderne DI-dieselmotorer.
Den andre kategorien er C6-21 (0W20) for de nye høytytende bensin-, diesel- og hybridmotorene i europeiske kjøretøy.
Nye motortester for ACEA 2021
ACEA 2021 inneholder fem nye tester, én etterfølgertest og to motortester er slettet. Dette er som følger:
Test | Parameter | Reason | ACEA Categories | |
---|---|---|---|---|
New | ASTM D8350, (Sequence IVB Toyota 2NR-FE) |
Valve train Wear | Replacement test of CEC L-038-94 to support wear protection | All categories |
New | JASO FE M366 (Toyota 2ZR-FXE) | Fuels Economy | Showing FE improvement with low viscosity oils from 0W20 down to 0W8 | Category C6 only |
New | CEC L-114-19(Toyota 1KD-FTV) | Turbocharger compressor deposit (diesel) | Avoiding TCC deposit formation in the fleet and enabling diesel engine efficiency increase | Categories A7/B7 and C6 |
New | ASTM D8291-19(Sequence IX,Ford) | Low speed pre-ignition GDI turbo | GDI Turbo engine protection against pre-ingnition failures | Categories A7/B7 and C6 |
New | ASTM D8291-19(Sequence X,Ford) | Chain wear GDI | Wear protection of GDI camshaft drive chain | Categories A7/B7 and C6 |
Successor | CEC L-117-20(VW TDI) | DI Diesel piston cleanliness & ring sticking | Successor test of CEC-L-078-99 | All categories |
Deletion | CEC L-099-08(OM646LA) | Diesel engine wear | Hardware availability | All categories |
Deletion | CEC L-104-16(OM646LA BIO) | Effects of bio-diesel | Hardware availability | All categories |
Innholdet i denne artikkelen har tatt utgangspunkt i ACEA sin informasjon, referert her:
https://www.acea.auto/publication/acea-oil-sequences-2021/
Produkter fra Mobil som dekker de nye kategoriene i henhold til ACEA 2021 finner du i utvalget under. Har du andre spørsmål, ta kontakt med oss!