RETT VALG: En test Lindberg & Lund henviser til viser betydelig redusert drivstofforbruk for lastebil med fullsyntetisk olje på motor, gir og bakaksel, kontra bil med konvensjonell olje.
LAVERE VISKOSITET – LAVERE KOSTNAD
OLJE: – Syntetisk motorolje med lav viskositet har mange fordeler, sier salgssjef for smøremidler hos Lindberg & Lund AS, Yngve Angermo.
Ene fordelene med godskjøretøy på vei, er fleksibiliteten. For å maksimere lønnsomheten av denne fordelen, er det viktig for transportørene å redusere kostnadene, spesielt på forbruksvarer som motor- og girolje, samt drivstoff.Kostnaden for diesel er i stor grad fast, men riktig olje kan bidra til kostnadsbesparelser.– Det er flere fordeler ved å bytte til syntetiske oljer av høy kvalitet, men mange av dem er kanskje ikke så allment kjent, forteller Angermo.Den mest umiddelbare fordelen er forbedret drivstoffeffektivitet, og tilhørende kutt i CO2-utslipp.
Gjennomført flere forsøk
ExxonMobil som Lindberg & Lund AS er forhandler for, har gjennomført flere forsøk sammen med teknologigruppen Millbrook Proving Ground. Disse viser en potensiell gjennomsnittlig drivstoffbesparelse på 2,9% ved å bytte til fullsyntetisk dieselmotorolje- og automatgirolje.Erfaringer fra andre støtter disse funnene. SPF Danmark A/S gjorde et forsøk med én av sine 145 Scania lastebiler. Den ene bilen byttet til fullsyntetisk olje på motor, gir og bakaksel, mens de andre kjørte på konvensjonell olje. Etter tre måneders kjøring hadde testkjøretøyet en gjennomsnittlig drivstoffbesparelse på 3,4% målt mot forbrukstallene de åtte foregående månedene.– Resultatet av dette kan gi en potensiell drivstoffbesparelse på opptil 11.500 kroner pr. kjøretøy. Det vil også gi en teoretisk CO2-reduksjon på opptil 455 tonn pr. år for hele flåten, påpeker Angermo.
Flere fordeler
Syntetiske oljer gir også muligheten for forbedret motorbeskyttelse.– Den nåværende generasjonen av moderne syntetiske smøremidler kan operere ned til -40˚C, noe som bidrar til å sikre effektiv kaldoppstart og drift ved lave temperaturer. Oljen gir også god høytemperaturstabilitet og beskyttelse mot forurensing, noe som bidrar til å bevare motorenes renhet, sier salgssjefen i Lindberg & Lund AS.Men fordelene stopper heller ikke der, ifølge Angermo.- Utvidede skiftintervaller grunnet lengre driftstid er en fordel i seg selv, og dette kan i sin tur også bidra til besparelser relatert til lager og avfall. Mindre sot og beskyttelse av utslippssystemet gir en miljøfordel.Fremtiden for veitransportindustrien inkluderer strengere miljølovgivning og økende prispress. Oppfordringen fra Yngve Angermo er klar:– Det er viktig at transportørene nå tar skritt for å forbedre konkurransekraften, før disse utfordringene kommer, understreker han.
Artikkel fra Anlegg og Transport Juni 2019