Noen tips til oljevalg på din motorsykkel
Er du litt sent ute med oljeskift på motorsykkelen din denne sesongen? Da vil denne korte olje guiden kunne hjelpe deg.
Det anbefales å bytte olje på sykkelen før du setter den bort for sesongen. Dette gjør du samtidig som du foretar annet nødvendig stell, slik som vask og smøring av sykkelen innenfor en ny sesong. Grunnen til at du bør skifte olje er at det bygger seg opp avfallsstoffer (syrer etc.), slitasjepartikler og fuktighet i motoroljen din når motorsykkelen er i drift. Dette er produkter som det ikke er ønskelig skal være der under vinteren når sykkelen lagres og ikke er i bruk. Videre vil additivene (tilsetningsstoffer) i motoroljen brytes naturlig ned når sykkelen brukes, slik at disse ikke er like effektive når sesongen er ferdig. Det er da lurt å få tilført nye, slik at de tar hånd om sykkelen under vinter månedene.
Mange vil nok tenke seg at den ferske oljens kvalitet forringes over vinteren, og ønsker dermed å bytte olje igjen på vårparten for å ‘’flushe’’ systemet. Det er ikke nødvendig da den nye ferske oljen ikke har rukket å bli utsatt for forbrenningsprosesser.
De fleste motorsykler har høy effekt og blir som regel kjørt hardere enn hva en vanlig person- eller varebil blir. Det er derfor ønskelig med en del-syntetisk eller full-syntetisk motorolje. Disse oljekvalitetene vil være med å bidra til og opprettholde en bedre smørefilm, mindre oksidasjon (nedbryting av oljen) og generelt gi en bedre beskyttelse av viktige komponenter i motoren.
Velg korrekt kvalitet, og ikke minst riktig viskositet, i henhold til din brukermanual. Vær også oppmerksom på at enkelte produsenter har forskjellige viskositeter etter hvilket klima motorsykkelen skal benyttes i
Motorolje standarder for motorsykler
API – American Petroleum Institute
To-takts motorer
API TC – er den eneste gjenværende standarden som benyttes til å standardisere oljer som benyttes til to-takts motorer. Typiske bruksområder vil være høyytelsesmotorer på motorsykler, snøscootere og motorsager.
Fire-takts motorer
API godkjente oljer er bakover kompatible med tidligere API kategorier, så du kan benytte en API SN der hvor det f. eks kreves API SL.
API SN – er den ‘’nyeste’’ standarden fra API som benyttes på motorsykkeloljer. Med denne nye oljen har man forbedret drivstoffeffektivitet og utslippskontroll, samt at det stilles strengere krav til avleiringer som følge av termisk nedbryting av oljen.
JASO – Japanese Automotive Standards Organization
To-takts motorer
JASO FA – En noe strengere test enn API TC. Stiller strengere krav til blant annet eksosrøyk.
JASO FB – Denne stiller høyere krav til smøring, detergenter (holder forurensninger flytende i oljen for å forhindre avleiring) og eksosrøyk enn det FA-spesifikasjonen gjør.
JASO FC – Denne stiller de samme kravene til smøring som FB, men har høyere krav til mindre eksosrøyk og høyere andel detergenter for bedre renhet.
JASO FD – Samme som FC, men enda høyere andel detergenter for meget høy renhet.
Fire-takts motorer
Her skiller vi mellom to kategorier: JASO MA og JASO MB.
JASO MA 1 – Benyttes i fire-takts motorsykkel hvor det er felles oljesystem for både motor, girkasse og clutch. Oljen inneholder ingen friksjonsmodifikatorer.
JASO MA 2 – Strengere krav til friksjonskoeffisienten enn JASO MA 1 for moderne motorsykler med katalysatorer.
JASO MB – Lavfriksjonsoljer beregnet for CVT. Må ikke benyttes hvor det kreves JASO MA.
Vi lagerfører og anbefaler følgende motoroljer til din motorsykkel.
Mobil Racing 4T 15W-50 – API SN & JASO MA2
Full syntetisk olje, for utmerket smøring og renhet, kompatibel med de fleste pakninger.
Mobil Extra 4T 10W-40 – API SJ & JASO MA2
Del syntetisk olje for meget god smøring og renhet. Oppfyller de strenge kravene som er satt av produsentene.
Mobil Racing 2T – API TC & JASO FC/FD
Til de fleste høy ytelses to takts motorer.